Relaxen - Reisverslag uit Palm Cove, Australië van Steven en Laura Woerkom - WaarBenJij.nu Relaxen - Reisverslag uit Palm Cove, Australië van Steven en Laura Woerkom - WaarBenJij.nu

Relaxen

Blijf op de hoogte en volg Steven en Laura

28 Mei 2018 | Australië, Palm Cove

Met een geïmproviseerd ontbijt maken we ons klaar om naar het vliegveld te gaan. We hadden de taxi om half 10 willen hebben, maar zijn om 9 uur al klaar. De taxi kan ook eerder komen dus we gaan vast naar het vliegveld. Daar aangekomen, blijkt dat er nog niets open is. We kunnen de backpacks nog niet afgeven en ook nog niet door de douane. Gelukkig zit er wel een koffietentje en kunnen we er een koffie en thee met muffins krijgen. Als we dan eindelijk de backpacks weg kunnen brengen zijn we ook zo door de douane. Steven valt ook hier op, hij wordt eruit gepikt voor een steekproef drugs en explosieventest. Zoals verwacht was er niets aan de hand en kunnen we doorlopen. Darwin is een klein vliegveld, met onze vertrektijd van 12.05 uur we zijn de tweede vertrekkende vlucht. Met een rondje door de souvenirshop heb je het gehele stuk winkelen achter de douane ook wel gehad. Dan maar weer wat drinken en wachten op onze vlucht. Op onze vlucht gaat ook een groep geestelijk gehandicapten mee. Bijzonder om te zien dat ze dit kunnen doen met de juiste begeleiding. Nu is het van Darwin naar Cairns maar een klein stukje, ongeveer 2,5 uur vliegen dus we zijn er zo. Het half uurtje tijdverschil wat we hadden van Sydney naar Alice Springs, hebben we nu weer teruggekregen. Het is hier al een half uur later. Bij het vliegveld worden tegen betaling transferbussen aangeboden om bij het hotel te komen, maar het verschil met een taxi is $15 dus we nemen lekker de taxi. Scheelt tussenstops en zoeken naar je tassen in een volle bus toeristen. Omdat we hier eind van de middag aankomen, kunnen we gelijk naar onze kamer. We hebben hier een tweepersoonskamer met een bubbelbad geboekt, maar bij het opendoen van de deur is meteen duidelijk dat we een heel appartement hebben gekregen! Wat een luxe, een aparte slaapkamer, badkamer en woonkamer met keukenblok. Er is zelfs een wasmachine met wasmiddel en een droger aanwezig! Wat een ruimte na een week rondreizen met een kleine camper! Hier gaan we komende dagen goed van genieten. Omdat er op het vliegveld niks te krijgen was, gaan we wel even boodschappen doen. Om de hoek zit een kleine supermarkt, maar daar kan je haast niets krijgen. Daarom lopen we over het strand naar Clifton beach, even verderop, waar wel een grote supermarkt zit. We nemen een fles water en cola mee, wat te snoepen en bier en wijn. Zo kunnen we wel weer even vooruit! Met ons hoofd nog een tijdzone terug en dus een half uur vroeger, overvalt de avond ons een beetje en moeten we in het donker terug. Langs het strand gaat niet, het is hoog water geworden en er zijn binnenwaters waar wordt gewaarschuwd voor krokodillen. Dan maar dwars door de woonwijken terug naar het hotel. Daar ruimen we de boodschappen even op en gaan we lekker uit eten. Er zitten hier veel restaurantjes en we komen terecht in een klein zaakje met heerlijk eten. Als welkom is het eerste drankje gratis en we genieten er van een steak en gegrilde zalm. Het wordt steeds drukker en er is eigenlijk zelfs geen tijd om een ijsje te maken. Van de manager himself krijg ik toch mijn ijsje, of eigenlijk ijs. Het is een mega coupe met 3 bollen en slagroom en aardbeien. Heerlijk! We worden nog getrakteerd op een tropische stortbui en we gaan richting ons hotel. Lekker nog even samen een biertje en een wijntje doen.

Het wakker worden alleen al is een feestje in ons mega appartement! Nog steeds niet te geloven dat we dit gekregen hebben in plaats van onze geboekte tweepersoonskamer! Vandaag doen we even lekker een dagje rustig aan, aan de boulevard een bak koffie halen en een smoothie. Daarna heerlijk wandelen over het strand, de zon schijnt al maar er staat wel wat wind. Echt zitten op het strand is het net te koud voor. Als we zouden willen kunnen we vanaf hier naar Cairns lopen over het strand. Nou is dat wel een beetje er ver, maar prima aan te lopen voor wat boodschappen. Het is snel gegaan met de paar dingen die we gehaald hadden dus lopen we vandaag ook weer naar Clifton beach. Dit keer midden op de dag, zodat we niet in het donker naar Palm Cove hoeven te lopen en zodat we wat meer mee kunnen nemen. Biertje koud, croissantjes voor het ontbijt en wat te snoepen voor op het strand of aan het zwembad. Terwijl we richting Clifton beach lopen, komen we het gezelschap van een bruiloft tegen bij een mooie strandtent. Meteen denken we terug aan onze eigen bruiloft en de avond aan het strand. Wat hebben we daarvan genoten en wat is het hier ook een mooi gezicht! De rest van de middag zijn we bij het zwembad. De wind blijft goed waaien en hier kunnen we wel uit de wind zitten en is het warm genoeg om ook lekker te gaan zwemmen. Deze paar dagen hebben we besloten niet voor onszelf te gaan koken dus ook vandaag gaan we weer lekker uit eten!

Vandaag hebben we de dagtour ‘Skyrail’ op de planning staan. Om half 9 worden we bij ons hotel opgehaald en gaan we richting de gondel. Met de gondel gaan we naar het eerste tussenstation, Red Peak. Hier kunnen we een stukje lopen door het regenwoud. Met een tour van een ‘ranger’ komen we meer te weten over het oerwoud, zoals de parasitaire bomen die vechten voor het licht, de grote zaden die de bomen geven zodat ze genoeg energie hebben om ongeveer 1,5 meter hoog te worden voor ze zonlicht nodig hebben voor nieuwe energie en natuurlijk over de vogels en slangen die er leven. Met de gondel gaan we door naar het volgende tussenstation, Barron Falls. Deze waterval is in de regentijd enorm, bij ons is het maar een klein stroompje. Afhankelijk van hoeveel regen er valt, overstroomt de dam en krijg je een enorme waterval. Na wat foto’s gaan we met de gondel door naar het eindstation, Kuranda. Het station van de Skyrail en de trein zit vlak naast elkaar, dus weten we vast waar we eind van de middag met de trein moeten opstappen. Achter een grote groep Aziaten aan met een eigen tourguide lopen we naar het centrum van Kuranda. De winkeltjes gaan hier net open en we komen al snel leuke souvenirshops tegen. Er is zoveel leuks te zien en te krijgen, maar veel dingen hebben we ook al eerder gezien. Gelukkig is het kijken zelf al erg leuk! Met een verse smoothie in de hand lopen we verder naar de markt. Hier zijn allemaal leuke stands met eten en veel zelfgemaakte artikelen. Super leuk om rond te lopen en ook hier kunnen we helaas niet alles meenemen wat we zouden willen. Een groot deel mogen we zelfs niet meenemen, omdat we ook nog naar Nieuw-Zeeland gaan zijn de regels nog weer anders en strenger. Door een fout hebben we vandaag de late trein naar Freshwater station, dus we hebben nog veel tijd over in Kuranda. Mooie gelegenheid om naar het vogelpark te gaan. De vogels zijn echt brutaal, ze pakken zo oorbellen en kettingen van je af! Ook petten en ritsen aan je tas zijn erg populair, alles af dan maar! Met een zakje voer op zak gaan we naar binnen. In het midden zien we al mensen de vogels voeren, wij lopen eerst een rondje door het park. Daar zijn de vogels niet zo happig op het eten, ze zijn gewend dat ze dat bij het midden krijgen. Alleen een koekje wordt wel door een papagaai gepakt. Na ons rondje gaan we dan ook naar het midden en met voer op een uitgestoken hand duurt het niet lang voor de vogels zo uit je hand komen eten. Steven zijn pet is uiteraard interessant maar ook de rugzak laten ze niet zomaar met rust. Bij mij komen de parkieten, papagaaien en zelfs een grote ara op mijn arm zitten om uit mijn hand eten. De kaketoes willen wel eten, maar zijn wat schuw om op je arm te komen zitten. Als je je hand erbij houdt, eten ze er wel zo uit. Nu we dit gezien hebben, willen we ook naar het koala en reptielen park. Hier hebben ze krokodillen, slangen, hagedissen, gekko’s, koala’s en ook een kangoeroe en wallaby’s. Ze hebben zelfs voer staan voor de kangoeroes en een wallaby komt ook echt bij ons uit onze hand eten. Zo gaaf om zo dichtbij te kunnen komen! Nu nog hopen dat we ze in het wild tegen gaan komen, tot nu toe hebben we niet zoveel geluk. Na nog een rondje door Kuranda te hebben gelopen, is het tijd om naar de trein te gaan. We krijgen nog een tropisch buitje over ons heen en dan mogen we de trein in. Helaas zitten we niet direct aan het raam, maar we hebben alsnog een prima uitzicht. Met de trein rijden we nu langs de andere kant van Barron Falls en ook hier hebben we een stop om nog wat extra foto’s te maken. Dan rijden we verder en terwijl er veel wordt verteld over de geschiedenis van het aanleggen van de treinrails en hoe hard er gewerkt is om de trein er te laten rijden. Ook de tweede wereldoorlog heeft hier sporen nagelaten. Langzaamaan komen we steeds dichter bij ons eindstation, Freshwater station, waar we met een busje teruggebracht zullen worden naar ons hotel. Na deze drukke dag is het ook weer heerlijk om in zo’n mega ruimte ‘thuis’ te komen.

Ons plan was om nog een dagje niks te doen, maar dat lukt niet echt. Het onderweg zijn van de afgelopen dagen zit er zo in dat we vandaag ook weer wat nieuws willen zien. We besluiten met de bus naar Cairns city te gaan. Met een klein uurtje zijn we er, hebben we meteen wat van de omgeving gezien. Er zit een groot winkelcentrum waar we onze ogen uitkijken. Er zit echt van alles, een afdeling met sportwinkels, kledingwinkels, boodschappen, zelfs een hele vleugel met eettentjes. Wat wel heel leuk gedaan is, is dat er een gezamenlijke ruimte is om te eten. Het maakt niet uit waar je wat besteld, je kan zitten waar je wilt! We lopen gezellig verschillende winkeltjes af en dan lopen we nog naar een paar andere, kleinere winkelcentra. Uiteindelijk hebben we weinig gekocht maar een gezellige middag gehad! We lopen terug naar waar we uit de bus waren gezet, alleen dit blijkt alleen afzetten te zijn en niet opstappen. Omdat de bus rondrijdt naar de andere kant van het gebouw, zetten we het op het rennen om op tijd bij de bus te komen. De buschauffeur had gelukkig wel verteld welke richting we op moesten, dus we waren op tijd! Als we in de bus stappen, lijkt er nog niet zoveel aan de hand behalve dat het wel een beetje warm is. Als we gaan rijden en het niet echt koeler wordt, blijkt dat de airco kapot is. Dan is het toch wel erg warm in een bus met buiten 28 graden. We besluiten toch om in de bus te blijven zitten en niet uit te stappen en een bus later te pakken, ze gaan niet zo vaak als de bussen in Nederland. Gelukkig is de buschauffeur ook wel klaar met de warmte en als we ongeveer halverwege onze rit zijn kunnen we met zijn allen overstappen naar een bus met werkende airco! Wat een verkoeling, heerlijk! Als we terug zijn in ons appartement beginnen we vast met spullen uitzoeken en klaarleggen om weer in te pakken. Met de luxe van een wasmachine draaien we nog even een wasje en dan kunnen de backpacks weer inpakken. Morgen gaan we weer een camper ophalen, hopelijk iets groter dan de vorige en dan gaan we hier de Pacific Coast afrijden! We hebben genoten hier en hebben nu al zin in het nieuwe avontuur. Er staat weer genoeg moois op de planning, dus kom maar op!