Northern Territory - Reisverslag uit Darwin, Australië van Steven en Laura Woerkom - WaarBenJij.nu Northern Territory - Reisverslag uit Darwin, Australië van Steven en Laura Woerkom - WaarBenJij.nu

Northern Territory

Blijf op de hoogte en volg Steven en Laura

25 Mei 2018 | Australië, Darwin

Voor de verandering hebben we het warm gehad met slapen! Het is echt te merken dat we steeds meer naar het Noorden aan het rijden zijn. We zitten nog wel in het ritme van de tijdzone in Sydney, waar het al een half uur later is, en zijn weer lekker vroeg wakker. Het voordeel van vroeg opstaan en een camper hebben, is dat je zo weer op de weg zit. Dit keer een heel stuk rijden om in een uur of 5 rijden in elk geval tot Mataranka te komen. Het is weer rustig op de weg dus rijden we op t gemak weg. Zonnetje erbij en gaan! De omgeving veranderd nog steeds elk uur wat we verder weg rijden van Alice Springs. Inmiddels is het een stuk groener geworden, maar komen we nog steeds erg weinig mensen tegen. Na een paar uur rijden merken we dat het wel heel makkelijk gaat en besluiten we om nog een uurtje langer door te rijden. Zo komen we rond 3 uur ‘s middags aan in Katherine. Katherine is ongeveer net zo groot als Alice Springs dus we kunnen mooi weer boodschappen halen en een rondje langs de winkeltjes lopen. Ik verzamel pins van alle plaatsen waar we komen, ook hier hebben ze in de souvenirs winkel weer een mooie! Terwijl we rondlopen, valt ons een vreemd geluid en ook een vreemde geur op. Hier in de bomen zit het vol met vleermuizen. Een machtig gezicht, een grote boom vol zwarte plekken van de vleermuizen! Omdat we een lange dag gereisd hebben, gaan we de rest van de middag bij de camper zitten. We hebben een grote plaats op een kleine camping en er is een toiletgebouw met douche, wc en de mogelijkheid om te wassen. Na alle wandelingen is het fijn om even wat spullen te kunnen wassen, gaat zo stinken anders in de camper. De temperatuur van rond de 30 graden is heerlijk om buiten te zijn, de was is zo droog en bij de kampwinkel kunnen we een ijsje krijgen! De magnums hier hebben hele andere smaken. Eentje met pepermunt, een soort After Eight chocolade magnum. Ook een hazelnoot met gezouten vanille is hier een lekkere smaak! En ja, vanille kan echt zout smaken! Nu de avond valt komen ook de vleermuizen over vliegen, soms met tientallen tegelijk en van kleintjes tot hele grote.

We zijn zo in het ritme van vroeg opstaan, dat we ook vandaag weer vroeg wakker zijn. Geen straf want dan gaan we lekker op tijd naar het Nitmiluk national park. Hier kunnen we ook wandelen en een eind naar boven klimmen. Boven kijk je uit over het gebergte en het water. In sommige periodes kan je hier ook zwemmen, maar bij ons wordt het afgeraden. Het risico op krokodillen is iets te groot om het water in te gaan. Het uitzicht is niet minder mooi, het is zelfs weer adembenemend. De natuur is hier zo ongerept, zo overweldigend, het maakt echt indruk. We kiezen ervoor om verschillende wandelpaden op te gaan om een uitkijkpunt verder te komen. Omdat ze hier nog bezig zijn met het vernieuwen van de paden, is het ene stuk beter te lopen dan het andere. Sommige paden zijn zelfs helemaal onbegaanbaar door alle beplanting die er groeit. Vanwege de slangen en hagedissen die hier leven, gokken we het er niet op om door te lopen. Ondanks dat we niet bij het volgende uitkijkpunt zijn gekomen, hebben we genoeg gezien. De rotsen, de stapels met stenen, de heuvels die je hier bovenop de rots nog over gaat. Ook zien we veel vogels, vlinders en salamanders. Met lunchtijd hebben we er alweer bijna 10km wandelen op zitten en is het tijd voor een pauze. Er zit een restaurant bij en we bestellen van de snack kaart een portie friet en wedges. Een Nederlandse snack is een kleine portie dus dat hadden we verwacht. De snacks hier zijn echter hele maaltijden! De portie friet is zelfs groter dan een grote puntzak die je in Nederland bij de Bram Ladage besteld! Als we zijn uitgegeten gaan we terug naar de camper. Het is te warm om nog te gaan wandelen en we rijden door richting Kakadu national park. Hier gaan we overnachten en morgen het park verkennen. We komen op een camping in Cooinda, wat een super luxe camping blijkt te zijn. Het is nog erg warm dus we nemen een verfrissende duik in het zwembad. Ook hebben ze een restaurant op deze camping, we gaan lekker uit eten. Lang buiten zitten gaat hier helaas niet op. Het stikt van de muggen en zelfs met een citronella kaars aan sla je ze dood op je lijf waar je bij staat. Dan maar een avondje binnen in de camper.

De camping in Cooinda ligt middenin Kakadu national park. We worden dan ook gewekt door de kaketoes die hier in grote getalen voorkomen. Uitslapen is er dus zeker niet bij! We hebben wel stroom dus een lekkere geroosterde boterham, kopje thee en glas jus d’orange als ontbijt. Alles weer ingeladen en we gaan op pad. Met de plattegrond bij de hand bepalen we wat we willen gaan zien. Sommige delen van het park zijn afgesloten ‘due to seasonal conditions’ en andere delen zijn alleen met een 4x4 auto over een onverhare weg te bereiken. Gelukkig zijn er ook nog mooie stukken open en rijden we naar Mirrai Lookout. Er staat nog maar 1 andere auto, erg rustig dus. Met een klim van ongeveer 1km bijna recht omhoog, is het zelfs om 8 uur ’s morgens al warm. Maar eenmaal boven is het uitzicht geweldig. Vanaf hier kijk je uit over de bossen, zie je de wateren soms lopen en heb je uitzicht op Nourlangie Rock. Na wat foto’s gemaakt te hebben, klimmen we weer naar beneden. Op naar Nourlangie Rock, die als volgende op ons lijstje staat om te bezoeken. Hier is het iets drukker, maar alsnog heel rustig. Bij Nourlangie Rock kan je in de rotsen de tekeningen zien van de Aboriginals, een indrukwekkend gezicht. Er is ook weer een Lookout en we klimmen weer een stukje om het mooiste uitzicht te hebben. Wat een machtige plek is ook dit weer, de natuur die zo het landschap gevormd heeft, zo’n mooie plek! Na deze mooie plek te hebben bezocht en wat gegeten en gedronken te hebben bij de camper gaan we verder naar Mamukala bird hide. De Mamukala wetlands lopen onder water in het regenseizoen en er leven volop vogels. Ook barst het hier van de waterlelies. Er zijn roze, witte en blauw/paarse waterlelies. De vogels zitten een stukje verderop in de wetlands, van heel dichtbij zien we ze niet. Toch is het een mooi gezicht, de vele vogels in een half ondergelopen waterlandschap. Ook zien we veel vlinders en libelles. Het wandelpad wat hier bij hoort, is helaas dicht. Er zijn krokodillen vlakbij het wandelpad gesignaleerd, waardoor het niet veilig meer is om te wandelen. In Kakadu zelf lopen we nog een rondje door het bos, maar dit is een stuk ‘saaier’ dan de mooie natuurgebieden die we tot nu toe hebben gezien. We rijden door in de richting van Darwin en stoppen bij een camping op 20 minuten rijden van waar we de camper morgen in moeten leveren. Het is een hele grote camping en we hebben een mega plek waar onze camper wel 3x in past! Ook hier is het weer heerlijk warm! Het zwembad is vlak achter het pad waar wij aan staan met de camper en hier is het echt super rustig. Op een ander stel na hebben we een prive zwembad met een temperatuur van 33 graden! Heerlijk vertoeven de rest van de middag dus! ’s Avonds de camper vast opruimen en klaarzetten wat er morgen weg kan. Best een gek idee dat we hem in gaan leveren, toch zo ver mee gereisd!

Geheel in ons ritme zijn we weer op tijd wakker. Voor de laatste keer bij de camper ontbijten, het is nu al 24 graden dus heerlijk buiten ontbijten, en dan is het echt opruimen geblazen. Alles zo zetten als hoe het stond toen we de camper kregen en de laatste spullen weg doen. We hebben aan een kant buurtjes op de camping en zij willen graag een deel van onze spullen overnemen. Fijn dat we hen blij kunnen maken met wat spullen van ons en ook zeker fijn dat we niet alles weg hoeven te gooien. Omdat we in Darwin weer gaan vliegen, mogen we echt niks meenemen. Niet dat dat had gepast in de backpack, maar toch! Het leukste van alles opruimen, is dat de code van de slagboom op een van die formulieren stond. En die hebben we vrolijk weggegooid met de rest van het afval! Gelukkig gaan we op een normale tijd van de camping af en is er iemand bij de receptie die voor ons de slagboom open wil doen. Daar gaan we dan, op weg naar Darwin! De camper nog even aftanken en we zijn klaar om hem in te leveren. Dit is zo gepiept, we hadden een verzekering dus alle eventuele schade is gedekt. Het is uitladen en de sleutel inleveren. Ze bellen hier een taxi voor ons en nog voor we een review hebben geschreven staat de taxi er al! Met een klein half uurtje staan we voor het hotel. De kamer hebben we pas voor eind van de middag, maar gelukkig kunnen we al wel onze bagage achterlaten. Met een plattegrond van de stad gaan we op pad. Darwin is wat dat betreft klein, er zijn 3 winkelstraatjes en 1 winkelcentrum. Toch is de sfeer er heel gemoedelijk, de mensen zijn vriendelijk en heel behulpzaam. Onderweg komen we de Croco Cave tegen, een soort reptielenhuis. Ze hebben hier een aquarium met flink grote vissen en roggen, een paar krokodillen en een fokprogramma voor kleintjes. Ook hebben ze een stuk met slangen, kikkers, salamanders, hagedissen, varanen en gekko’s. De kleine krokodillen zitten in een bassin waar je naast nog kan zwemmen. Ze zijn alleen niet zo actief en aangezien we geen droge kleding mee hebben gaan we maar alleen kijken. Vooral de grote krokodillen maken indruk, met hun gemiddeld 5,5 meter is het een machtig gezicht. Zeker omdat deze in de wateren hier ook voorkomen. Gelukkig hebben we ze nog niet in het wild gezien! Na een rondje te hebben gelopen gaan we verder. Er zijn leuke winkeltjes en restaurantjes, maar aangezien de temperatuur alweer flink oploopt gaan we weer een stuk wandelen naar het hotel. Eigenlijk wilde we alleen wat spullen omruilen om naar het strand te gaan, maar ze hebben al een kamer voor ons klaar. Nog makkelijker, kunnen we gelijk onze spullen kwijt. Het is ook nog een stukje lopen naar het strand, maar het vooruitzicht van de zee is natuurlijk super! Wel een klein minpuntje, echt zwemmen zit er niet in. Er zitten kwallen in het water en mogelijk ook andere gevaarlijke dieren. Een Nederlandse medewerker van het hotel raad ons aan niet verder te gaan dan pootjebaden. En als we andere wel zien zwemmen, dat ze gek zijn. Een beetje jammer, maar voor alles is een oplossing. Terwijl we aankomen op het strand, verbazen we ons over hoe weinig mensen er op het strand zijn. Wij zijn zelfs de eerste! En met een buitentemperatuur van 35 graden verwacht je een mega vol strand. Ondank dat we niet kunnen zwemmen, gaan we wel afkoelen. In enkel diep water kan je elkaar lekker nat spetteren! Geen overbodige luxe, het is echt warm en de zon brand. Nog voor je opgedroogd bent, wil je alweer afkoelen. Als wij de uurtjes slijten op het strand, wordt achter de duinen de Mindil Beach Sunset Market opgebouwd. Enorm populair, allerlei kraampjes met souvenirs, veel food trucks en gezellige bandjes. Er zijn heerlijke tropical smoothies te krijgen, vers gemaakt en je kan zelfs je eigen fruit kiezen. Steven heeft mij een super mooi enkelbandje cadeau gedaan, bij een boho kraampje waar de sieraden zelf gemaakt worden door een edelsmid. Na een eindje over de markt gelopen te hebben, gaan we op zoek naar wat te eten. Ook hierin is de keuze groot. We kiezen voor chinees, Steven rijst met honing kip en ik noedels! Met ons eten bij ons, gaan we richting het strand. Als een van de weinige plekken in Australië kan je hier de zon in de zee zien ondergaan. Wij zijn nog vroeg, maar er zitten toch al veel mensen op het strand. Langzaam druppelt het strand vol en is de markt even verlaten. Het is een schitterend gezicht om zo de zon onder te zien gaan. De markt stroomt weer vol en de bandjes spelen volop. We blijven even staan bij een tweetal wat met drums en verschillende diggeridoos superleuke muziek maken. Deze hoorde we op het strand al en de sfeer is zo ontspannen, je wordt er gelijk extra vrolijk van. Ook nu is het erg gezellig op de markt, het is er echt heel druk. We lopen er nog even rond en dan gaan we met een taxi terug naar het hotel. De afstand is prima aan te lopen, maar er zwerven veel (afstammelingen van) Aboriginals rond en dat geeft toch een onveilig gevoel. Het hotel heeft wasmachines en drogers, dus even snel een wasje en de tassen weer goed inpakken. Dan is de avond alweer om, morgen vliegen we naar Cairns voor een paar dagen ontspannen bij Palm Cove.